Ahoj, mě si nevšímej, jenom kontroluju co děláš ...

Jirkovy stránky
Vážení rodiče,

mám za sebou více než dvacetiletou pedagogickou praxi a přestože má naše školství řadu neduhů, o nichž bych zde mohl napsat desítky stránek, stále mě naplňuje spolupracovat se žáky a studenty na jejich vzdělávání (podívejte se například na tento odkaz https://LoAI.copsu.cz). Má to ale „háček“. Moje zkušenost mě naučila jednu zásadní věc – pokud žák/student1 sám na svém vzdělávání aktivně nepracuje, moje snaha nebude mít očekávaný efekt. Mé pedagogické úsilí proto nikdy nebude větší než snaha samotného žáka/studenta. Naopak těm, kteří mají chuť se vzdělávat a průběžně na sobě pracují, velmi rád pomáhám a podporuji je na jejich cestě.

Jedním z neduhů dnešního školství je to, že se orientuje na nejslabší žáky. Léta jsem se tímto nechal pomýlit a stále jsem se snažil žákům výuku co nejvíce zjednodušit a ulehčit. To se však ukázalo jako moje největší pedagogická chyba. S touto strategií jsme klesli na úplné dno – šikovní žáci se nudili a slabší žáci se stejně neučili. Problém je totiž v pojmu slabší žák. Moje pedagogická zkušenost mi říká, že každý rok mám tak jednoho žáka, který na studium opravdu nemá. Přesto má velké množství žáků slabé výsledky. To je dáno hlavně tím, že jim dnešní svět umožňuje velkou míru lajdáctví. Velkým problémem je také závislost na telefonech, které brání mozku v odpočinku. Často od dětí slýchám větu: „Co mi stačí na čtyřku?“ Takovým přístupem si však budoucnost nevytvoříme – nikdo by přece nechtěl jít například k lékaři, který vystudoval jen „na čtyřku“.

Ve světle těchto zkušeností jsem od letošního školního roku 2024/2025 změnil pedagogickou strategii. Namísto toho, aby bylo studium žákům usnadňováno, se snažím, aby pro ně bylo výzvou. Řídím se heslem „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Požaduji pečlivě vedené poznámky, kvalitně vypracované úlohy a dodržování stanovených termínů. Konkrétní požadavky mají mít žáci vytisklé na první straně svých sešitů. Zpočátku je to náročné pro obě strany, ale ukazuje se, že tento přístup nese ovoce. Samozřejmě, že je ještě spoustu těch „Co mi stačí na čtyřku“, ale s tím nic nenadělám;-(.

Vážení rodiče, svou práci vykonávám svědomitě a s maximálním nasazením, protože mi záleží na tom, aby vaše dítě získalo kvalitní vzdělání. Stojí mě to hodně osobních sil a bylo by mnohem snazší spokojit se s „chozením do práce“. Proto pokud s mým přístupem nesouhlasíte, napište mi, jakou známku byste preferovali. Tak bude celá situace jednodušší. Pokud naopak chcete, aby vaše dítě získalo kvalitní znalosti, dovednosti a návyky, prosím vás o spolupráci – vysvětlete mu, že pravidelné studium, zvýšené úsilí v matematice a fyzice, využívání konzultací a dobré plánování jsou klíčem k úspěchu.

Děkuji vám za vaši podporu a spolupráci. S úctou,

J. Roubal

 

PS: Pokud se vaše dítě během školního roku výuce nevěnuje a vy to začnete řešit až v momentě, kdy mu v červnu vychází pětka na vysvědčení, už s tím nic nenadělám.

1 Podle zákona 561/2004 Sb. (školský zákon) jsou na střední škole žáci a na vyšší odborné škole studenti.


© 2025 Jirka Roubal